14.6.2022

Kalajoen Reserviläiset Ry 60 Hopealohi juttu

Kalajoen reserviläiset viettävät 60 vuosi juhlaa tänä vuonna. Yhdistys on perustettu Kalajoella 5.10.1962 ja Kalajoen Reservinaliupseerit nimisenä yhdistyksenä. Perustaja jäseninä ovat olleet: Paavo Isopahkala autoilija, Artturi Junttila veistonohjaaja ja Arvo Pahkala Poliisikonstaapeli. Sisäasiain ministeriö on hyväksynyt yhdistyksen ampumaharrastusta ylläpitäväksi yhdistykseksesi Ministeri Elli Erkkilän toimesta 4.12.1962. Kalajoen Reserviläiset Ry on nykyinen yhdistyksen nimi. Nykyään yhdistyksen puheenjohtajana toimii Reservin Vääpeli ja Rauhanturvaaja veteraani Jari Kerola. Kerola on toiminut puheenjohtajana jo 5 kautta. Ennen Kerolaa toimi puheenjohtajana Mika Ojala usean vuoden ajan. Yhdistyksen pitkäaikaisin Puheenjohtaja on ollut Lassi Suni yli 30 vuotta. Hän toimi yhdistyksen puheenjohtajana ennen Ojalaa. Yhdistyksen jäsenmäärä on juttua kirjoitettaessa 153 henkilöä ja naisia jäseninä on jo noin parikymmentä.

Yhdistyksen juhlavuonna tarkoituksena olisi saada yhdistykselle on lippu ja viiri hyväksyttyä. Siinä asiassa yhdistystä avustaa Reserviläisliitto. Yhdistyksen rahoitus tullee pääsääntöisesti talkoiden ja sponsoroinnin kautta. Reserviläisliitto avustaa tänä vuonna oman reserviläisaseiden hankinnassa yhdistyksiä ja niitä on tarkoitus hankkia vuonna 2022 yhdistykselle. Varat hankitaan sponsoroinnilla ja talkoo töillä.

Ukrainan kriisi on saanut joukot liikkeelle, jäseniä on reserviläisiin liittynyt kevään aikana sankoin joukoin. Myös osa yhdistyksen aktiivi jäsenistä on osallistunut ja määrätty Puolustusvoimain sekä Maanpuolustuskoulutus yhdistyksen (MPK) harjoituksiin. MPK:n harjoitukset ovat pääsääntöisesti vapaaehtoisia ja niistä kertyy myös kertausharjoitus päiviä. Yhdistyksen aktiivi jäsenen toimivat myös kouluttajina MPK:n harjoituksissa. Reserviläis-toimintaan hakeutuminen on hyvä kanava sada jälleen sijoitus paikka esimerkiksi, vaikka paikallispuolustus joukkojen toimintaan, jos ei ole enää sijoitus paikkaa reservissä, sodan ajan tehtäviin. Yhdistyksen pääkoulutus piste on jäsenien ampumataidon ylläpitäminen. Kalajoella järjestetään omia harjoituksia, joissa Kerola toimii kurssin- ja ammunnan johtajana, yhdistyksen jäsenet toimivat kouluttajina Kerolan kanssa. Yhdistyksen harjoituksiin osallistumalla voidaan puoltaa viranomaisille reserviläisaseen hankintaa. Yhdistys pyrkii järjestämään harjoituksia riittävän määrän vuodessa, että ampumaharrastuksesta saadaan tarvittavat suoritusmerkinnät lupaviranomaisille.

Suomi on liittymässä NATO:n ja omasta mielestäni se on oikea suunta maallemme. Puolustusvoimamme on jo ollut NATO yhteensopiva toivin aikaa. Yhteistyötä on tehty jo pitkään ja esimerkiksi Kerola harjoitteli Miinalaiva Pohjanmaalla Kriisinhallinta joukoissa työskennellessään EURAFOR Somalia operaatiossa tankkausta toiseen NATO sopivaan alukseen. Kerola toimi Koneosaton ensimmäisen vahdin konevahtipäällikkönä insinööri luutnantin virassa. Sotilasvirkamies toinen luokka sotilasarvolla. Miinalaiva Pohjanmaan ykkösmestarina, laivan johtoryhmässä. Myös aktiivi reserviläiset käyttävät reserviläisammunnoissa NATO kaliperin aseita, joita ovat itselleen hankkineet.

Reserviläispiiri johon yhdistys kuuluu, on hankkinut jäsenten käyttöön erilaista harjoitus materiaalia, joita voidaan lainata yhdistyksen harjoituksiin. Yhdistys voi esittää esimerkiksi aktiivi reserviläiselle ylennystä puolustusvoimille. Kalajoki kuuluu Keskipohjanmaan reserviläispiiriin, joka pääpaikka on Kokkola. Yhdistykset myös tekevät yhteistyötä piirin sisällä. Esim. Ammuntakilpailujen järjestäminen paikallisesti ja maanlaajuistesti. Yhteistyötä tehdään myös muiden järjestöjen kanssa. Pääsääntöisesti koulutuksissa opetetaan turvallista ja oikeaoppista aseenkäsittelyä, sekä hyväksi todettuja maastotaitoja jäsenille ja tapahtumiin osallistujille. Olemme myös olleet etsimässä kadonneita henkilöitä useasti lähialueilla. Maanpuolustus on hyvä asia ja sen kehittämistä pitää vaalia Reserviläistoiminnalla. Yhdistys päivittää myös omia internet sivuja, joita saa tietoa tulevista tapahtumista. Yhdistys myös pyörittää kunniavartio rinkiä yhteistyössä paikallisten maanpuolustus järjestöjen kanssa sankarihaudoilla. Aktiivisesti harjoituksiin osallistuva reserviläinen voi saada omalle kuitille kotia puolustusvoimain varusteita. Varusteet ovat nykyään asianmukaiset ja eri tehtäviin sopivat. Yhdistyksellä on myös omia M05 järjestelmän asusteita jäsenistön käyttöön.

Kalajoella 27.05.2022  Kalajoen Reserviläisten puheenjohtaja Reservin Vääpeli Jari Kerola.